Werkwijze schadeprocedure

Hieronder vindt u een gedetailleerde beschrijving van onze werkwijze. Heeft u naar aanleiding hiervan vragen of wilt u een schade aanvraagformulier aanvragen, neem dan gerust contact met ons op.

1. Vrijblijvende schadebeoordeling

Wij doen een vrijblijvende schadebeoordeling van de woning. Naar aanleiding van deze beoordeling krijgt u een indicatie of u in aanmerking komt voor een eventuele vergoeding vanuit het IMG.

2. Indienen schade bij IMG

Middels een machtiging machtigt u Scheur in Beeld om de schade in te dienen bij het IMG. 

3. Opstellen schaderapport

Vervolgens stellen wij een rapport op met alle schades die zijn gevonden tijdens de schadebeoordeling.


4. Rapport indienen bij het IMG

Middels het rapport kan het IMG inschatten welke specifieke kennis er nodig er is tijdens de schade opname. Vervolgens wordt er een deskundige aangesteld.

5. Schade-opname

Samen met een deskundige van het IMG wordt een afspraak ingepland. In het bijzijn van een schade expert van Scheur in Beeld vindt er een fysieke schade opname plaats. Doordat wij aanwezig zijn bij wordt er geen scheur over het hoofd gezien. 

6. Adviesrapport

Naar aanleiding van de schade opname stelt de aangewezen deskundige van het IMG een adviesrapport op. In dit rapport worden alle schades beoordeeld. 


7. Beoordeling adviesrapport

Vervolgens beoordelen wij het adviesrapport en geven u advies om wel of niet akkoord te gaan met het adviesrapport. Wanneer u akkoord bent zullen wij dit communiceren naar het IMG en zal het IMG een definitief besluit maken. 




8. Zienswijze en bezwaarprocedure

Indien de schade in onze ogen onterecht (deels) wordt afgewezen wordt er een zienswijze ingediend. Hierin staat uitgelegd waarom wij het niet eens zijn met het adviesrapport. Indien er geen overeenstemming wordt bereikt dan wordt er over gegaan tot een bezwaarprocedure. 

9. Definitief besluit

Het IMG neemt een definitief besluit. Daarin staat weergeven of u een schadevergoeding krijgt. Bij een toekenning van de aanvraag wordt het geld binnen twee weken op uw rekening gestort. Naar aanleiding daarvan stuurt Scheur in Beeld pas een factuur. 


10. Herstel

U kunt vervolgens een aannemer inschakelen om de schade te laten herstellen. U bent hier echter niet tot verplicht.